16 könnyed darab trombitára vagy szaxofonra (Ittzés Tamás)
Az eredetileg trombitára íródott élvezetes karakterdarabok altszaxofonon is kiválóan szólnak, de szükség esetén átírhatók más (elsősorban fúvós) hangszerekre is. A zongorakíséret rendelhető trombita-, vagy altszaxofon szólamkottával, valamint +1500 forintért mindkettővel. (Ha a szaxofon- vagy mindkét kottát kéred, a "Kosárba rakom" gomb fölött válaszd ki a kívánt hangszert vagy hangszereket!). Koncertvideók a teljes trombita- és szaxofonsorozatról alább a leírásban! (Görgess lentebb!) A szűkös szaxofon repertoáron belül is kivételesek ezek a darabok, hiszen nemcsak bizonyos technikai, ritmikai problémákra fókuszálnak, hanem a ragtime-okon keresztül a tanulók megismerkedhetnek a korai jazz stílusával, nyelvezetével, ritmikájával és frazirozásával. (Dr. Puskás Levente egyetemi docens, szaxofonművész) A stílus utat tör magának a kellő számú eljátszás alatt és a folyamat során úgy válik örömtelivé a trombitajáték, hogy szinte észre sem vesszük. (Kovács János trombitaművész, tanár, Debrecen) A hangnemek sokszínűsége, modulációk teszik igazán kihívássá a darabokat, miközben szórakoztató, így nem is érzi a növendék, hogy esetenként 5#-ben kell játszania. [...] A zongorakíséret jól játszható, jól felépített (magam is le tudtam őket kísérni), tényleg nem csak egy egyszerű kíséret, hanem hozzátesz a darab karakteréhez. (Szerémi Márkó klarinét-szaxofontanár) |
|
Cikkszám: | kotta-16darab |
Elérhetőség: | 57 db raktáron |
Átlagos értékelés: | Nem értékelt |
Gyártó / Company: | |
|
Leírás és Paraméterek
Hiánypótló sorozat, amely széles körben, több korosztály számára tartalmaz feldolgozható darabokat. Mindegyik darab a koncertrepertoár üde színfoltja lehet. Játék és humor az előadói részről, a közönség oldaláról pedig garantált a siker. Az egyes tételek által körbejárt ritmikai, technikai problémák humorosan oldódnak meg a gyakorlás közben. Kiválóan alkalmas az egyes komplementer ritmikai problémák játékos kimunkálására.
A könnyed, jazzes elemeket felvonultató tételek előadása talán “túlgondolkodásra” serkenthet néhány tanárt, vagy előadót. Azonban mielőtt a “klasszikus zenészek jazzt játszanak” című fejezet előkerül, érdemes tisztázni, hogy a sorozat darabjait elsősorban JÁTSZANI kell sokszor. Nem érdemes prekoncepciókat felállítani, mert a stílus utat tör magának a kellő számú eljátszás alatt és a folyamat során úgy válik örömtelivé a trombitajáték, hogy szinte észre sem vesszük. Mindenki a saját ízlése szerint formálhatja az előadást. Ezt a célt szolgálja az a tény is, hogy nincs telerakva a ragtime, blues és jazz elemek formálására vonatkozó előírásokkal és jelzésekkel.
Mindenkinek szeretettel ajánlom és megtisztelés számomra, hogy az ősbemutatóban részt vehettem!
Kovács János trombitaművész, trombitatanár
Kodály Zoltán Zenei Szakgimnázium, Debrecen
-----------
Kovács János megjegyzései az egyes tételekhez:
Bobo Rag
A 45-48 ütemek anyagát érdemes quasi legato értelmezni.
Skála-keringő
Nincs beírva a trombita szólamába, de az egész játékmód a legato felé kell, hogy tendáljon.
(Szin)Kópé Blues
A blues és swing játékmód “triplet-feel” jellegét ne az erőszakos nyújtott ritmus-szerű játékkal érjük el. Sokkal inkább úgy, hogy a páros nyolcadok esetén az elsőt megpróbáljuk tenuto játszani. A blues jellemző lüktetését ez kell, hogy megadja, ettől marad természetes.
Kromatikus Rag
A B betűtől 4 ütemig a játékmód legato legyen!
Egyhangú Boogie
A bevezető “egyhangú” részben lehet olyan megoldást is használni, amikor a sima, marcatóval nem jelölt hangot a C”-re ritkán használt 2-3 segédfogással játsszuk, akár félig lenyomva is. Ettől lesz egyfajta jazzes íze az anyagnak. A D betűtől alkalmazható a 2-3. és 4-1. nyolcadok könnyed legato játéka, ami sajátos lüktetést is kölcsönöz a darabnak.
Trilla Rag
Az A betűtől és analóg helyen a bemutatón legato játékmódot alkalmaztunk, ami a 17. ütemtől változott vissza normál, kicsit tenuto jellegű játékra.
Kromat(r)i(ll)ka
Fontos, hogy a trombitás ne akarjon staccato, rövid hangokkal játszani. Laza, quasi tenuto játékkal lesz a legjobb a darab. A C”-D” trilla problematikáját emelt nyelvháttal és megfelelő levegőátfújással lehet áthidalni.
----------------------
Ittzés Tamás 16 Könnyed darab című művei hiánypótlóak a zeneiskolai szaxofon repertoárban. Ismervén a szaxofon repertoár nagy részét állíthatom, hogy külföldön sem gyakori, hogy valaki ragtime stílusban írjon etűdöket, melyek nem csak etűdként és gyakorlatként játszhatóak, hanem koncertpódiumon is megállják a helyüket. A szűkös szaxofon repertoáron belül is kivételesek ezek a darabok, hiszen nemcsak bizonyos technikai, ritmikai problémákra fókuszálnak, hanem a ragtime-okon keresztül a tanulók megismerkedhetnek a korai jazz stílusával, nyelvezetével, ritmikájával és frazirozásával. Mindenkinek nagy szeretettel ajánlom ezeket a hasznos és szórakoztató darabokat!
Dr. Puskás Levente egyetemi docens, szaxofonművész
Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara, Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola, Budapest Saxophone Quartet
----------------------
Napjainkban a növendékek azért jelentkeznek szaxofon szakra, mert konkrét élmény éri őket a hangszerrel kapcsolatban. Általában ezek a könnyűzene (pop, jazz) hatásai. Mindig élménnyel számolnak be a gyerekek, hogy mit és hol hallattak, ami miatt ezt a hangszert szeretnék tanulni. Nagyon kevés az az eset, amikor kifejezetten a klasszikus szaxofon miatt kezdik el a tanulmányaikat. Mikor bekerülnek az oktatásba és az alapokon túl vannak, sokszor az az eset áll fent, hogy a rendelkezésre álló kottaanyag nem biztosít ablakot a könnyebb műfajok felé. Természetesen vannak kifejezetten jazz és pop kiadványok, de azok szakmódszertani felépítése nem igazán teszi lehetővé a napi feladatok közé emelését. Ezért is nagyon örültem ennek az új kiadványnak, mely valóban hiánypótló. A darabok nagyon jó lehetőséget adnak a könnyebb műfajok megismerésére, nagyobb motivációt jelentenek a növendékek számára. Minden darab más-más nehézségek gyakorlására összpontosít, sokszor visszatérő motívumokkal igyekszik elmélyíteni a nehezebb ritmikákat, technikai elemeket. A hangnemek sokszínűsége, modulációk teszik igazán kihívássá a darabokat, miközben szórakoztató, így nem is érzi a növendék, hogy esetenként 5#-ben kell játszania. A darabok összeállítása szerintem nagyon jó, találhatóak a kötetben egyszerűbb és igazán technikás darabok egyaránt. A darabok címei is nagyon találók, könnyen azonosul vele a játékos, kifejezik a darab mondanivalóját.
A zongorakíséret jól játszható, jól felépített (magam is le tudtam őket kísérni), tényleg nem csak egy egyszerű kíséret, hanem hozzátesz a darab karakteréhez. Miközben célzottan segíti a növendék játékát. Hasznos, hogy a kíséret szólamban nincs transzponálva a szaxofon, így könnyebben tudtam a zongorán segíteni a növendék játékát.
Külön üdvözöltem az olyan technikai elemet „bevetését”, mint a frullato. A trilla szakmódszertani gyakoroltatása szórakoztatóan és hatásosan sajátítható el a Trilla Rag című darabban. Vagy említhetném a kromatikus darabokat is.
Összeségében remek kiadványt tarthatok a kezemben, melyet minden szaxofont tanító kolléga kezébe meleg szívvel ajánlok!
Szerémi Márkó klarinét-szaxofontanár
Pilisvörösvári Cziffra György AMI